Začala rekonstrukce KČT v Přešticích

.....sledujte ji aktuálně zde ......

Několik zajímavých informací k rekonstrukci budovy na KČT:

Budova na KČT je 59 metrů dlouhá, necelých 9 metrů široká a 7 metrů vysoká. Původně dřevěná budova (dnes s přizdívkami na krajích) stála v Holýšově za II. světové války a sloužila jako ubytovací budova v pracovním a koncentračním táboře pro německou zbrojovku v Holýšově.
Po druhé světové válce město Holýšov rozprodávalo tyto pro něj nepotřebné budovy a jednu z nich zakoupili přeštičtí vodáci. Na původním místě ji rozebrali do posledního prkna a trámu a postupně převezli na nákladních automobilech do Přeštic. Zde ji opět celou poskládali. Pamětníci píší o tom, že to bylo nepředstavitelné množství hřebíků, které bylo potřeba nejdříve vytahat ze všech prken a pak je zatlouct zpět.

Nově rekonstruovaná budova bude mít ve střední části vyvýšené neúplné patro a tento prostor bude sloužit jako sklad materiálu vodáků. Zároveň v této střední části budou prostory pro klubovny vodáků.

Architekt pojal siluetu této budovy jako parník a malé světelné otvory nad dveřmi by měly dokreslovat siluetu lodi s kajutami.V první části budovy od vstupu na KČT bude skladová místnost pro údržbu a pak budou následovat sklady lodí. Od vyvýšené části střechy až nakonec budovy bude část budovy temperovaná tepelným čerpadlem. V této polovině budou klubovny malých vodáků a starých vodáků, tělocvična vzpěračů, sociální zařízení a na konci budovy bude kiosek na občerstvení s přilehlou klubovou místností.

V létě by měl kiosek sloužit pro občerstvení lidí venku, pro venkovní sezení. Na jaře a na podzim pro posezení uvnitř klubovny. V zimě bude tato místnost sloužit jako  přezouvárna a ohřívárna pro bruslaře s možností občerstvení.V budově bude rozvod pitné vody. Budou zde umyvadla, sprchy a wc, včetně pro vozíčkáře. Bude zde výkonná čistička odpadních vod.V budově bude několik komínů na přitápění v kamnech v zimě.

Střecha budovy bude z barvených plechových krytin (plechových profilovaných tašek, nyní byla eternitová), aby byla jednak odolná vůči pádům míče a jednak pro to, že má dlouhou životnost v poměrně drsném zimním počasí, kdy u řeky jsou velké mrazy a na lukách silný vítr.

Celá budova je koncipována jako zařízení s menšími nároky na údržbu a větší odolností vůči letním i zimním sportům, případně zlodějům.

Při vstupu na KČT podél celé budovy bude široký chodník ze zámkové dlažby, tzv. magistrála na kterou budou navazovat další chodníčky uvnitř areálu až k vodě. Po těchto chodníčcích by se mělo chodit bez problémů bosou nohou, maminky s kočárky se nebudou muset bát, že zapadnou do bláta.

Rekonstrukce budovy na KČT je pojímána jako II. etapa rekonstrukce celého areálu. I. etapa byla rekonstrukce břehu řeky Úhlavy. II. etapa by měla být dokončena dodavatelskou firmou do 30.6.2015. Rekonstrukci provádí firma TAZATA, s.r.o. ze Stříbra, vítěz veřejné soutěže o tuto zakázku.Poté by měla následovat III. etapa, venkovní terénní úpravy. Ale o tom podrobně až později.

Historie  loděnice  na  KČT  v Přešticích
Začátky  vodáctví  v Přešticích  začínají  rokem  1926, kdy si  dva  učňové  Šlédr,  Kovářík  a  student  Bureš  postavili  kanoi  a  slavnostně  ji  v červenci  dali  na  vodu.  První  plavbu,  splutí  do  Plzně,  podnikla  posádka  Bureš,  Šlédr,  Kovařík,  Mareš  za  velké  vody.  V Lukavici  se  převrátili  a  uznali,  že  plavba  za  velké  vody  je  nebezpečná   a  vrátili  se  rozvodněnými  lukami  zpět.
V červenci  1927  se  pustili  Bureš,  Kovařík,  Šlédr  po  proudu  Úhlavy,  Berounky  a  Vltavy  do  Mělníka  238 km  za  5  dnů.  V roce  1928  pak  spluli  Vltavu  a  Labe  z  Č.  Budějovic  do  Hřenska    350 km  za  9  dnů,  což  vzbudilo zájem  přeštické  veřejnosti .

V roce  1941  uspořádali  plzenští  vodáci  závod  Přeštice – Plzeň,  kterého  se  přeštičtí  vodáci  pod  hlavičkou  Sokola  zúčastnili.  To  dalo  podnět  k  založení  vodácké  skupiny  při  odboru  KČT,  který      byl  již  od  roku  1924  v Přešticích  založen.  10.  června  1941  se  konala  ustavující  schůze  vodácké  skupiny  při  odboru  KČT,  jejíž  členové  odhlasovali,  že  vodácké  skupině  zapůjčí  peníze,  bude-li  se  stavět  loděnice.  Předsedou  vodácké  skupiny  byl  zvolen  stavitel  Hrubý  s výhledem,  že  zajistí     postavení  loděnice.  První  valná  hromada  se  konala  23. března  1942,  kterou  řídil  J.  Jílek  místo  předsedy  K.  Hrubého,  kterého  zavřelo  gestapo  za  podporu  rodin  zavřených  přeštických  komunistů.   Novým   předsedou   byl  zvolen  JUDr  Šetek.   Pokladník  podal  zprávu  o  příjmu   1900,-K,  což  byla  půjčka  1675,- K od  odboru  KČT  a  225,- K příspěvky  členů.   Bylo  rozhodnuto,  že  se  postaví  loděnice.  Podařilo  se  získat  plácek  na  levém  břehu  Úhlavy  u  jezu.  Plánek  zhotovil  P.  Reš,  nakoupil  se  za   1730,- K  materiál,  kostru  z trámů  zhotovil  p.  Hrubý,  mistr  tesařský.   Prkna  dodal  stavitel  Siegl  a  7.  května  1942  byla  loděnice  pro  18  lodí  postavena.  Nejvíce  práce  zastali   J. Hrádek,  E. Kasl,  S. Skála,  J.  Reš.   10. května  se  uskutečnil  II.  ročník  závodu  Přeštice – Plzeň  a  loděnice  již  sloužila  pro  uskladnění  lodí.  V  tomto  roce  uspořádali  přeštičtí  vodáci  I.  ročník   závodu  Švihov – Přeštice.

V roce  1943, vzhledem  k  rozmachu  sportovní  činnosti  a  příchodem  členů  Němci   zakázaného  Sokola.   Členská  základna  čítala   přes  100  členů.  Místo  u  jezu  přestalo  vyhovovat  potřebám  vodáků.  Padlo  rozhodnutí  přestěhovat  loděnici  na  vhodnější  místo.  Loděnice  byla  rozdělena  na  dvě  části  a  pomocí  válečků  přes  jez  a  podél   rybárny   přemístěna  na  pozemek  pronajatý            p.  lékárníkem  Šmůlou  lyžařskému  klubu,   zvaného  Lyžárna,  který  zde  vybudoval  před  válkou  hřiště.  Pan  Šmůla  pronajal  vodákům  hřiště  bezplatně  a  ještě  nabídl  půjčení  kabin,  které  měl  uskladněny  na  dvoře.  Na  zadní  straně  hřiště  byla  postavena  menší  loděnice  na  kajaky.  Stěna  této  loděnice  sloužila  lukostřelcům  pro  umístění  terčů.   Kolem  objektu  se  postavila   hradba  a  upravilo  hřiště.  Na  této  stavbě  měl  největší  zásluhy   J. Brejcha.  Od  této  doby  se  traduje  název  hřiště  s  loděnicemi  KČT.  Také  se  zde  říká  V brance,  což  byl  název  podle  bývalé  lávky  přes  Úhlavu.  Její  kovová  konstrukce  nahoře  spojená  oblouky  připomínala  branku. 
Počátek   roku  1946  byl  pro  vodáky  kritický.  17.  února  z neděle  na  pondělí  ve  4  hodiny  ráno,  prořízlo  ticho  houkání  sirény.  Loděnice  shořela  včetně  kabin,  a  23  lodí.  Zbyla  jen  menší  loděnice  na  druhé  straně  hřiště  s  8 kajaky.
Týden  po  požáru  se  sešla  valná  hromada  a  bylo  rozhodnuto  postavit  novou  loděnici.  Z pojistky hotovosti  a  půjček  byl  zakoupen  v  Holýšově  dřevěný  barák  z lágru  po  Němcích.  Do  10.  dubna dokázali  vodáci  rozebrat  barák  a  s náklaďákem  p.  Maláta  do  Přeštic  navozit.  Do  6. července, kdy   se  jel  V.  ročník  závodu  Švihov – Přeštice  stihli  zhruba  loděnici  postavit,  uložit  lodě  a  přivítat  účastníky.  V závěru  roku  se  pořádali  sportovní  a  společenské  akce  na  úhradu  dluhů.  Při  stavbě loděnice  se  vyčlenily  dvě  místnosti  na  hospodu,  která  byla  otevřena  jen  krátce. Po  těchto  plodných  létech  došlo  k útlumu  činnosti  odchodem  mnoha  vodáků  mimo  Přeštice  a  odchodem  členů  zpět  do  obnoveného   Sokola.
Začátkem  50.  let  se  do  loděnice  na  3  roky  nastěhovali  modeláři  ze  sladovny,  to  již  pod  hlavičkou  Svazarmu.  Od  padesátých  do  sedmdesátých  let  se   hrál  v Přešticích  hokej,   hokejisté  vybudovali  mantinely  a  využívali  v zimních  měsících  prostory  loděnice.  Mantinely  stály  ještě         
v  osmdesátých   letech.

Od  roku  1953  byl  Sokol  Přeštice  přjmenován  na  DSO  Slavoj  Přeštice,  později  na  Slavoj  Přeštice
a  roku  1969  na  TJ  Přeštice,  pod  kterou  patřily  všechny  přeštické  oddíly  do  roku  1990.
V roce  1960  skončila  další  etapa  silného  vodáckého  oddílu  odchodem  většiny  aktivních  členů  na  vojnu  a  mimo  Přeštice.  Ale  již  v roce  1961  se  jel  závod  Švihov – Přeštice  a  to  za  účasti      R.  Novotné  z Blovic,  budoucí  olympioničky.  V roce  1962  jsme  postavili  nové  kanoe  již  potažené  plátnem  s  pryskyřicí,  sjeli  Sázavu  z Havlíčkova  Brodu  do  Prahy  a  fandili  na  mistrovství  světa    v  házené.  V roce  1963  se  v  sokolovně  postavila  první  laminátová  kanoe  a  v létě  se  s  povodím  Vltavy  vyjednala  oprava  břehu.  V délce  30 m  se  zatloukaly  dubové  kůly  z  nakácených  stromů    v  Luhu.  Oprava  tohoto  břehu  se  ještě  jednou  po  patnácti  létech  opakovala.  V roce  1965  se    svépomocí  vybudovaly  u  řeky  betonové  a  kovové  schody,  které  sloužily  do  roku  2013.

V roce  1966  se  do  loděnice  přestěhovali  vzpěrači  ze  sokolovny  a  došlo  k rozdělení  vodáků  na  dva  oddíly, Kanoistiku  a  Vodní  turistiku.  V roce  1973  si  oddíl  Kanoistiky  přistavěl  na  konci  loděnice  šatnu  a  sprchy  s elektrickým  boilerem  a  akumulačními  kamny.  Vybudoval  také  venkovní  WC.  V roce  1972  Vodní  turistika  založila  oddíl  mládeže  TOM,  který  přešel  v roce  1973 pod  Pionýrskou  organizaci,  která  získala  12  turistických  kanoí.  Tak  jsme  rozdělili  šatnu  a  vybudovali  krákorce  na  uskladnění  těchto  lodí.  V  roce  1977  si  k  loděnici  přistavěli  vzpěrači   
 v  akci  „Z“  za  pomoci  TJ  Přeštice  šatnu  a  klubovnu. 

Během  let  se  prováděla  postupně  výměna  dřevěných  podlah  za  betonové. V roce  1983  si  oddíl  Vodní  turistiky  zakoupil  z peněz  získaných  brigádami  podvozek  na  lodě  Sport Jacht.  Po dostavbě  a  otypování  potřeboval  zázemí,  proto  jsme  ke  štítu  loděnice  přistavěli  přístřešek  pro  vlek.  Od  roku  1979  vlastnil  oddíl  Vodní  turistiky  skříňový  náklaďák  Praga  RN  a  velký  vlek,  jehož  nástavbu  na  hasičském  podvozku  nechali  bratři  Korcové  svařit  v  závodě  Prefa .  Vyvstala  potřeba  uskladnění  vleku  a  auta.  Z  nedostatku  místa  v loděnici,  tak  oddíl  Vodní  turistiky                              začal  přístavbou  zděné  loděnice  s garáží,  kterou  v roce  1977  s pomocí  TJ  Přeštice  dostavěl.  Další  úpravy  a  menší  opravy  probíhaly  podle  potřeb.  Od  roku  1990  vznikl   osamostatněním  oddíl  KČT  a  TOM  Úhlava,  který  je  v loděnici  v  pronájmnu.   

Loděnice  sloužila  přeštickým  sportovcům  plných  73  let .

  Podle  podkladů,  pamětníků  a  vlastních  zkušeností  sepsal  Václav  Čermák.   

Fotky zde ...


 

Proběhlá rekonstrukce břehu zde - fotky, videa atd....

Proběhlá rekonstrukce břehu zde - fotky, videa atd....

Aktuality a zprávy ...

Radar bouřky